Snedkernes Efterårsudstilling

S•E

Vertical pb se12 benandsebastian

Præmiering af Benandsebastian

Udvalget for Kunsthåndværk og Design har valgt at præmiere arkitekterne Benandsebastian for deres værk Completely Dusty, der blev udstillet på sammenslutningen SE´s udstilling Det Skulpturelle Møbel på Thorvaldsens Museum i København.

Fra lang afstand ligner møblet det, det vel også er – en ganske almindelig næsten kubisk taburet. Først ved nærlæsning afslører den sine hemmeligheder: et nærmest uoverskueligt fletværk af afrundede kvadratiske og rektangulære delelementer i udskåret finer. Udførelsen er delikat for ikke at sige mesterlig, og i det vakkelvornt lyriske møbel anes designernes fascination af f.eks. 1700-tallets snurrige, og uhyggeligt arbejdskrævende kunstindustrielle kategorier, som vi kender fra f.eks. Rosenborg-samlingerne. Men her ser vi et ultimativt nutidigt… og helt igennem nørdet møbel. Et tiltrængt korrektiv og, som det også fremgår af katalogteksten, en kommentar til den møbelmodernisme, der har afspillet sine temaer i det uendelige og efterhånden slæber sig på haserne. Benandsebastian viser, at det er i fordybelsen, i den lange tid med det enkelte værk, at en af mange mulige veje frem kan findes.

Vertical nest 04 model 2013

Fra SE’s Rede i 2009 til Cane Line og Sydney i 2013

I 2009 skabte Johannes Foersom og Peter Hiort-Lorenzen møblet Everybody til Snedkernes Efterårsudstilling, der blev afholdt i Ny Carlsberg Glyptoteks smukke rammer i anledning af, at Klimatopmødet gjorde sit indtog i København. Årets tema var derfor ”DIALOG – en stol til forhandling” – og den etablerede duo skabte et moderne og eksperimenterende tête a tête møbel i kurveflet. Møblet fremstod som et solidt fundament under dialogen i sin voluminøse og skulpturelle form, men samtidig spillede det på dialogens gennemsigtighed i det luftige materialevalg og med en flade, der kunne rumme op til flere deltagere.

Statens Kunstfond præmierede Everybody på SE’s udstilling. Siddemøblet har en multifunktionalitet indbygget i sig – for hvem siger, at fladen udelukkende er til at sidde på, sidde i, sætte af på, hoppe fra, lege på, i og med? Møblets materielle som immaterielle lag sendte Everybody i armene på Cane Line, der satte det i produktion og omdøbte Everybody til Nest. Siden er to andre møbler i serien kommet til.

Det frugtbare samarbejde er nu resulteret i en tur til Utzons Operahus i Sydney i forbindelse med 40 års fejringen af det berømte arkitekturværk, hvor Nest retter ryg sammen med andre bannerførere for dansk design på udstillingen Danish Design at the House.

Workshop se10 dgudmundsdottir rrarnved low Workshop pressemeddelelse fifty 1801 2013

Dögg & Arnved vinder Wallpaper Design Award 2013

Tegnestuen Dögg & Arnveds succeshistorie er indbegrebet af potentialet i SE. Dögg Guðmundsdóttir og Rikke Arnved skabte i 2010 øreklapstolen Woolly til SE-udstillingen Whiteout på Ordrupgaard. Whiteout blev efterfølgende vist i både Tokyo, London og Riga, og den internationale turne gav pote, for Woolly er siden blevet til Fifty i hænderne på det franske møbelbrand Ligne Roset. Og det slutter ikke her, for Fifty er siden blevet til en kernefamilie med tilhørende fodskammel og spisestuestol – og vinder af Wallpapers Designpris i 2013. Stort tillykke til dem!