Snedkernes Efterårsudstilling

S•E

Horizontal img 7008

Åbning af SE13 - Opbevaring

SE ÅBNING OPBEVARING 2013 – gæt et glas

Snedkernes Efterårsudstilling’s åbning på Designmuseum Danmark var et løbende stykke menneskeglæde. Der var mennesker på trapper, i sale, i baren, i butikken og næsten i møblerne. For selvom man ikke måtte tage drikkevarer med ind i salene, afskrækkede det ikke folk fra at nyde et glas eller to. Hele 2.300 glas vin, blev der drukket, hvilket svarer til et besøgstal på omkring 1.500 mennesker. Det er SE rekord og skyldes ikke kun vores store dejlige netværk, men det faktum at Designmuseet også åbnede udstilling samme dag. Det er synergi, man kan forstå.

Til åbningen var det nærmest umuligt at se møblerne for bare mennesker, men opsætningen i museets fredede sale og smukke gulve fik det bedste frem i SE’s 42 opbevaringsmøbler skabt på energi, nye ideer og interessante samarbejder. I år kan udstillingen opleves i hele 5 mdr., så kig forbi i ro og mag og nyd det mangfoldige udbud.

Formand og designer Mia Gammelgaard slog årets tema om opbevaring an i sin tale, hvor moderne problematikker som virtuel opbevaring trækker vores hjemlige opbevaring nye og spændende steder hen.

Vertical se13 ldepping 1

Præmiering af Line Depping

Ro på....!

Udvalget for Kunsthåndværk og Design har valgt at præmiere designer Line Depping for skuffemøblet i værkserien Wood Box Experience, der blev udstillet på Snedkernes Efterårsudstilling 2013 - Opbevaring på Designmuseum Danmark.

I første omgang vil mange besøgende nok gå forbi uden at kigge, for værkserien er meget langt fra det højtråbende og spektakulære. Men stopper man op og lader blikket glide hen over Deppings værker, vil man opleve en magtfuld, stille, øvelse i materialebrug, funktion og skønhed.

Wood Box Experience består af fem mindre æsker i dampbøjet ask. Tre af disse er stablet i højden som et skuffemøbel. De kan skubbes tilbage og afsløre indholdet i skuffen nedenunder. Depping har her skabt en helt uformel version af kommoden - uden skinner, beslag eller knopper. Udvalget finder Deppings løsning enestående i sin enkelhed og i sin begavede eliminering af overflødige materialer.

Depping skriver selv om sit værk: "Wood Box Experience er en uformel møbeltype, der har evnen til at snige sig ind mange steder til opsamling af kaos, til orden eller fine samlinger…"
Formsproget er tydeligt inspireret af traditionelle skandinaviske opbevaringsskrin, tejner. Men enhver folkloristisk accent er med stor sikkerhed fjernet. Resultatet er et præcist nordisk udtryk – helt uden birkebark.

Den håndværksmæssige side er ligeledes i orden. Alle samlinger er smukt tilpasset hinanden. Brugeren fornemmer, hvordan Depping har ladet træets fysiske muligheder være udslagsgivende for det endelige design. Det er mesterligt reduktionistisk design med stor materialefornemmelse.

Depping har gennem længere tid arbejdet med dampbøjet træ. Dette arbejde bærer nu frugt på fornemmeste vis.

Wood Box Experience præmieres med 25.000

Workshop pb se12 benandsebastian

Præmiering af Benandsebastian

Udvalget for Kunsthåndværk og Design har valgt at præmiere arkitekterne Benandsebastian for deres værk Completely Dusty, der blev udstillet på sammenslutningen SE´s udstilling Det Skulpturelle Møbel på Thorvaldsens Museum i København.

Fra lang afstand ligner møblet det, det vel også er – en ganske almindelig næsten kubisk taburet. Først ved nærlæsning afslører den sine hemmeligheder: et nærmest uoverskueligt fletværk af afrundede kvadratiske og rektangulære delelementer i udskåret finer. Udførelsen er delikat for ikke at sige mesterlig, og i det vakkelvornt lyriske møbel anes designernes fascination af f.eks. 1700-tallets snurrige, og uhyggeligt arbejdskrævende kunstindustrielle kategorier, som vi kender fra f.eks. Rosenborg-samlingerne. Men her ser vi et ultimativt nutidigt… og helt igennem nørdet møbel. Et tiltrængt korrektiv og, som det også fremgår af katalogteksten, en kommentar til den møbelmodernisme, der har afspillet sine temaer i det uendelige og efterhånden slæber sig på haserne. Benandsebastian viser, at det er i fordybelsen, i den lange tid med det enkelte værk, at en af mange mulige veje frem kan findes.

Horizontal nest 04 model 2013

Fra SE’s Rede i 2009 til Cane Line og Sydney i 2013

I 2009 skabte Johannes Foersom og Peter Hiort-Lorenzen møblet Everybody til Snedkernes Efterårsudstilling, der blev afholdt i Ny Carlsberg Glyptoteks smukke rammer i anledning af, at Klimatopmødet gjorde sit indtog i København. Årets tema var derfor ”DIALOG – en stol til forhandling” – og den etablerede duo skabte et moderne og eksperimenterende tête a tête møbel i kurveflet. Møblet fremstod som et solidt fundament under dialogen i sin voluminøse og skulpturelle form, men samtidig spillede det på dialogens gennemsigtighed i det luftige materialevalg og med en flade, der kunne rumme op til flere deltagere.

Statens Kunstfond præmierede Everybody på SE’s udstilling. Siddemøblet har en multifunktionalitet indbygget i sig – for hvem siger, at fladen udelukkende er til at sidde på, sidde i, sætte af på, hoppe fra, lege på, i og med? Møblets materielle som immaterielle lag sendte Everybody i armene på Cane Line, der satte det i produktion og omdøbte Everybody til Nest. Siden er to andre møbler i serien kommet til.

Det frugtbare samarbejde er nu resulteret i en tur til Utzons Operahus i Sydney i forbindelse med 40 års fejringen af det berømte arkitekturværk, hvor Nest retter ryg sammen med andre bannerførere for dansk design på udstillingen Danish Design at the House.

Vertical se10 dgudmundsdottir rrarnved low Vertical pressemeddelelse fifty 1801 2013

Dögg & Arnved vinder Wallpaper Design Award 2013

Tegnestuen Dögg & Arnveds succeshistorie er indbegrebet af potentialet i SE. Dögg Guðmundsdóttir og Rikke Arnved skabte i 2010 øreklapstolen Woolly til SE-udstillingen Whiteout på Ordrupgaard. Whiteout blev efterfølgende vist i både Tokyo, London og Riga, og den internationale turne gav pote, for Woolly er siden blevet til Fifty i hænderne på det franske møbelbrand Ligne Roset. Og det slutter ikke her, for Fifty er siden blevet til en kernefamilie med tilhørende fodskammel og spisestuestol – og vinder af Wallpapers Designpris i 2013. Stort tillykke til dem!