Retningslinier

Forud for et samarbejde mellem producent og designer anbefaler SE's bestyrelse at der skriftligt formuleres en aftale indeholdende følgende punkter:

Retningslinier

1. Skalamodeller, skitser og 1:1 tegninger for fremstilling udføres af designeren.

2. Producenten afholder udgifter til fremstilling af udstillingsmøbel 1:1 både hvad angår egenproduktion og
    underleverandørarbejde.

3. Designer og producent bistår hinanden i udviklingsforløbet for at tilstræbe en ligeværdig og givtig proces, således at foreningens formål understøttes.

4. Designeren opretholder den kunstneriske ophavsret til designet og producenten har førsteprioritet til produktionsretten.

5. Senest 2 måneder efter udstillingens afslutning aftales det, om projektet skal videreføres i kommercielt øjemed og vilkårene herfor fastlægges.

6. Såfremt producenten ikke ønsker at udnytte sin førsteprioritet til produktionsretten, kan designeren tilbyde produktionsretten til andre.

7. Udstillingsmøblet henstår efter udstillingen i designerens eller producentens varetægt.

8. Foreningens udøvende producenter og designere er i forhold til hinanden kun forpligtet af samarbejde der vedrører den aktuelle udstilling.

9. Prototyper og udstillingsmøbler må kun overdrages til tredjemand efter skriftligt samtykke fra den anden part.